En bit av mitt tal.

Tänkte slänga upp en del av mina åsikter om dödsstraff eftersom jag pratade om det på engelskan idag. Jag utgick från frågan "Är dödsstraff ett viktigt verktyg för att bekämpa brottslighet med?" Har nu översatt delen av mitt tal från engelska lite snabbt så lite fel i meningsbyggnaad osv kanske dyker upp, men det får ni leva med ;)


Jag håller inte med argumentet att dödsstraff är ett bra verktyg för att bekämpa brottslighet. Det är bevisat att de mest effektiva åtgärder man kan ta om du vill skapa trygghet i ett samhälle är förebyggande åtgärder. Det kan vara att investera i unga människor, se till att det finns fritidsgårdar, se till att det finns tillräckligt lärare i skolan och se till att unga människor använder sin fritid på ett meningsfullt sätt. Det kräver att man inte skär ner inom idrottsaktiviteter, kulturverksamheter eller andra saker som ungdomar kan dra nytta av.
Förebyggande är alltid det bästa, men även i ett sådant samhälle kommer brott att begås och straff kommer att behöva delas ut. Men vi ska inte tro att straffen i sig minskar brottsligheten. Det är motsatsen. Ju hårdare straff ett land har, desto fler brott har.
Hur kan det komma sig? Hur kan det komma sig att länder med dödsstraff och mycket långa fängelsestraff, länder som har en brott- och straffpolitik som är utformad för att bekämpa brottsligheten, är de länder där brottsligheten ökar mest?
Det kanske hänger ihop, istället för att använda strafftiden till att rehabilitera den dömde och ge gärningsmannen en möjlighet att åter komma in i samhället, sätter man honom/henne i fängelse, där personen i fråga kan sitta i många, många år, eller bli avrättad.

I vissa länder finns det en slags dömande attityd som säger att brottslingar inte går att rehabilitera. Det är en sorts uppgivenhetens ideologi som präglar den brott- och straffpolitik som ligger till grund för tanken om att hårdare straff är lösningen för att bekämpa brott.
Vad som behövs är en politik som bekämpar brott. Inte till varje pris straffa gärningsmannen. Så jag tror inte att vi ska använda dödsstraff eller låsa in brottslingar och kasta bort nyckeln för att bekämpa brottslighet.
Jag tycker att strafftiden ska användas till att se till så att den dömde inom en snar framtid ska kunna återvända in i samhället som en laglydig person och ta hand om sig själv.
Det är därför jag inte tror att dödsstraffet är en bra idé.


/Henrik


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0